Friday, October 24, 2008

Utamakan kriteria kelayakan dalam memilih pemimpin

DARI segi realitinya hari ini bukan senang untuk mencari pemimpin yang benar-benar sempurna yang disayangi, dipercayai, berkeperibadian dan pemimpin yang abadi. Oleh itu dalam usaha kita membuat pilihan antara seorang pemimpin yang baik dengan pemimpin yang tidak baik, pertimbangan yang waras dan penuh tanggungjawab perlu diutamakan demi kepentingan bangsa dan agama serta kehidupan generasi yang akan datang.

3 comments:

Anonymous said...

mesyuarat umno bahagian ampang ditangguh lagi.271008 akan jadi majlis taklimat dan sambutan hari raya.apa dah jadi?Pegawai bahagian kena buat kerja dengan teliti.apakah sebelun ni hanya Dato Mufti seorang yang buat kerja dan kawal serta tunjuk ajar?tak de ke yg cerdik selepas beliau?Kalau persidangan tu sekadar olok2 elok lah tak payah adae mesyuarat.mintak semua ahli umno buat undi suli dan yang dapat kepercayaan terbanyak dam memenohi kriteria diberikan peluang untuk memimpin umno tak kira diperingkat manapun.kalau ada yg nak hulur rasuahpun tak larat sebab ramai sangat yg nak diberikan suapan.apakata ubah perlembagaan umno supaya lebih relevan dan realistik

Anonymous said...

Aku pernah cadangkan supata kriteria tu dibuat secara objektif.sesiapa yang layak ditawarkan untuk bertanding dan minta mereka buat apa rancangan mereka kalau diamanahkan untuk memimpin umno?Paparkan apa program itu dan setiap 6 bulan dubuat post morterm atau kajian semula supaya kita boleh sampai kematlamat yg dituju.Mesti ada penasihat yg tiada kepentingan melainkan nak lihat umno maju dan diterima sebagai wadah untuk semua lapisan masyarakat,tetapkan sasarannya.Saya yakin kalau kita ikhlas,Allah pasti akan bantu kita dan dipertemukan dengan pemimpin yg kita dambakan.Mohon supay Allah turunkan pemimpin yg amanah,adil,ceerdik dan berakhlak terpuji.

dkk jawa said...

Kalau kriteria utam adalah bayar yuran rm setiap tahun,maka hendaklah ini ditulis sebagai kriteria utama dan bendahari tolong pastikan ahli bayar sendiri sebagai tanda mereka akur dengan kriteria tersebut dan ada hak dan cita2 untuk menjadi pemimpin.amalan sekarang nia ada ahli yg nampak tak sebulu dgn ketua maka ketua tak bayarkan dan bendahari pula tak tolong minta dari ahli.ahli pun satu hal kenapalah liat nak sumbangkan rm 1?mesti ada yg tak kena dimana2.tolong kita perbaiki kelemahan sistem yg kita buat ni supaya semua akan benar2 bertanggung jawab dan berasa puas dapat berjuang melalui wadah umno.