Monday, October 20, 2008

Elak sembarang pilih pemimpin

Pemimpin memainkan peranan penting dalam sesebuah masyarakat dan negara.Kebijaksanaan pemimpin sebagaimana Nabi Muhamad SAW berjaya meletakkan Islam dipuncak kemasyhuran.
Sebab itu Allah berfirman yang maksudnya: Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasulnya dan kepada ulul amri (orang yang berkuasa) dikalangan kamu .....(an-Nisaa': 59)
Namun ketaatan yang dituntut itu bukanlah sembrono sebaliknya ia perlu memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh Islam.


Ulasan: Dr Atikullah Abdullah, Pensyarah Kanan Rancangan Pengajian Islam, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia.

10 comments:

tempeyekmelaka said...

Agaknya Tok Mail ni layakke jadi ulil amri?

Anonymous said...

Menelusuri sirah rasullullah saw kita akan temui bahawa sebelum kerasulan baginda lagi telah ujud sifat amanah,menepati waktu,memelihara persahabatan,bijaksana,sabar,berinteraksi dengan alam,menjiwai keperitan dan kepayahan hidup sehingga benar2 sanggup menderita asal perintah Allah dilaksanakan.Antara yg menarik adalah pemimpin sejati hanya lahir melalui proses pencanaian Allah dan inilah yg kita dambakan sekarang ini.Harap kita gariskan semua ciri kepimpinanseperti yg pernah dicatat oleh ibn taimiyyah atau assyahid hassan albanna.

Anonymous said...

kalau tok mail yang disebut-sebut sebagai ulul azmi, maka kiamat akan menjelma tak lama lagi, maka dengan itu kita bersiap sedia untuk tendang dia awal-awal daripada SEKARANG.....kerana dia adalah sipendek bodoh yang tak layak hidup dalam dunia ini......

from aziz mad derus....

Anonymous said...

Tanda seseorang pemimpin itu dipelihara Allah adalah Allah akan mengutuskan pembantu dan penasihat yang jujur dan amanah lagi bijaksana.Bila pemimpin leka maka penasihat akan menyedarkanya dan kalau penasihat nak jadi punahsibat(pemusnah dan musibat)pemimpin akan menasihati mereka pula.Aku nak mintak komen tentang penasihat Tok Mail seperti Salleh Tawil,Yusuf Rahman,Mazli,aziz deros dan ....

Anonymous said...

Tahniah kepada datuk Ismail Kijo kerana berjaya menyingkirkan pesaing beliau.Datuk Ismail bakal memacu kecemerlangan UMNO ampang,bravo!!!

Anonymous said...

Kepemimpinan Datuk Ismail pasti akan meyerlah kerana selama ni beliau dibayangi oleh datuk mufti.hapuskan saki baki datuk mufti.aku yakin sheikh arziman akan menang mudah sebagai naib ketua bahagian begitu juga AJK pasti dari team tok mail.kalau dah satu team dan satu hati baru boleh maju.hidup tok mail.

Anonymous said...

Tok Mail sebelum ini punya hanya timbalan ketua. Jadi soal dia dibayangi arwah Tok Mufti tak timbul.

Tapi kalau nak cakap soal bebayang, bayang Tok Mail memang jarang nampak apatah lagi bila di belakang bini;)

Lagipun Tok Mail pendek! Belakang siapa pun, nampak bayang saje :))

Anonymous said...

dkk jawa......

tok mail ok la
abg azis ok gak la
tp klu ko letak sheikh arziman... x relevan langsung!!!!!!!!

Anonymous said...

orang yang menggunakan nama orang lain untuk mengutuk orang adalah lebih tidak layak untuk hidup dalam dunia ini. itu adalah memfitnah namanya. memang tak berkat hidup dia sebab guna nama orang lain untuk mengutuk orang.

Anonymous said...

layak atau tidak layak jadi ulul azmi bukan kita yang tentukan... Allah subhanahuata'ala yang lebih mengetahui....